Румъния се оказа най-снежната дестинация през декември 2014 около България. А сега пишейки от Австрия, бих казал, че има повече сняг и от Алпите. Познавах Румъния и планините там от работни ангажименти през лятото, но отивахме за първи път да караме там в зимни условия. Спряхме сме на три масива от ограмната верига на Карпатите – Бучеджи, Фъгараш и Парънг.
Румъния се оказа най-снежната дестинация през декември 2014 около България. А сега пишейки от Австрия, бих казал, че има повече сняг и от Алпите. Познавах Румъния и планините там от работни ангажименти през лятото, но отивахме за първи път да караме там в зимни условия. Спряхме сме на три масива от ограмната верига на Карпатите – Бучеджи, Фъгараш и Парънг.
Ако вече сте решили да ходите на там и имате много приятели, които ви обясняват как ще ви ограбят на мига или че местните заливат пътя с вода, за да се заледи и да плащате за трактор, който да ви изтегли колата, да знаете това са митове от 90-те. Ако си мислите че хората са лоши или че е мизерно, не е по-мизерно от някой места в България, а хората са си хора – има и гостоприемни, има и не. А ако питате мен си е супер, има своя чар, различно е от другите държави по Балканите и си заслужава! А планината…
Бучеджи (Bucegi)
Бучеджи е платовидна планина с формата на подкова. Терените във високата част са леки и разляти, наподобяват на Витоша, но най-високият и връх Ому надвиша с няколко метра 2500м. От страната на град Синая има малък курорт екипиран с кабина от 1000 до 2100м, 2 седалки и няколко котви. Курорта дава достъп до доста терени, като цяло отворени и обозрими. На 12 декември ние без проблеми излязохме на колани от високия паркинг разположен на 1400м до 2100м.
Меката горна част на платото е заобиколена от скален пояс достигащ 700-800м отвес. На места пояса е прорязан от дълги и доста технични улей. Не можахме да разберем дали, кога и при какви условия стават за каране. Ако някой има опит може да сподели.
Вътре в подковата. Източни склонове.
Кайт бординг и кайт скиинг се практуква здраво в равната част на платото. Имат дори сноу-кайт училище.
От юг има път, който влиза в подковата и стига до няколко хижи. Пътя не се поддържа официално през зимата, но с вериги се стига до 1600м. Патя обаче не води до много терени, но може добре да ви забатачи в балканската сеч.
Фагараш(Fagaras)
Фагараш е домът на най-високия връх в Румънуя – Молдовяну(2544М). Представлява дълъг хребет с посока запад-изток, прорязан от дълбоки долини на север и на юг. Известен със стръмните си склонове и автомобилния път(Трансфагараш), който се качва до 2000м и пресича главното било с тунел. През зимата пътя е затворен, но дава възможност да се набере височина дори и при малко сняг. Южно от тунела на 1800м.
Вр.Буда(2431м) – западни склонове. По отношение на карането, Фагараш предлга страхотни терени. Дълги склонове с константен наклон и приятен микрорелеф.
В Румъния има добре изградена мрежа на спасителната им служба(Salvamont tel:0725826668). Има постове с постоянно присъствие в планината в по-популярните райони – в района на езерото Бъля и маршрута Трансфагараш има три поста на на горе-долу 1,45ч един от друг. На снимката се вижда една от техните хижи разположена на 2000м. Линията, която тръгва от къщата е пътят Трансфагараш който води към тунела.
Тунелът е 100% сюрреалистично изживяване, за 15 мин. може да ви отведе от северната страна на южната страна на планината и обратното. Може да се ползва и като бърз път за прибиране или заход, ако искате да си спестите качване до билото. !!! Да се има в предвит, че стигането до него може да бъде лавиноопасно от ЮГ. Не разчитайте на него като 100% вариант за прибиране, ако нямате предварителна информация каква е лавинна обстановка от ЮГ.
От север на главното било. Тука се намира известното езеро Бъля (Balea lac). Разполага с много и разнообразни къси карания, а е и добра изходна точка за по дълги излизания. Доста цивилизовано – има две хижи(тип хотел), пост на Salvamont и през зимата се строй хотел от лед, може да спите в него срещу 70-80 евро :). Причината за всичко това е кабинковия лифт който се качва до тук от север(25 RON на качване или 12лв). Мястото е е основен изходен пунк през лятото.
За наша изненада се оказа, че Румъния разполага с ЛАВИНЕН БЮЛЕТИН! Срещнахме се с тези господа, които мереха плътност и тегло на снега, а на следващия ден щяха да анализират и слоеве. Информацията се публикува тука: http://www.avalanches.org/eaws/en/main.php . Натиснете върху Румъния след като отворите линка. Проектът им е част от European Avalanche Warning Services, като всяка лавина служба в Алпите и е финансиран от http://www.cnrm.meteo.fr/. Те ни попитаха: Вие нямате ли си? и след като чуха нашия отговор, отвърнаха: Е защото нямате, в нашия проект би могъл да кандидатсва всеки!.
Парънг(Parang)
Парънг е мистично място и въпреки, че бях ходил там преди, не можехме да се възползваме добре от наличния сняг. През лятото напомня на Западни Родопи – гъбари, боровинкаджии, дърводобив безкрайни иглолистни гори и язовири, но достига до 2500м и има глациални езера и циркуси. Хубавите терени за каране се окозаха трудно достъпни в започващата зимата и неможахме да влезем на вътре в планината. Така че ще се връщаме. Горещо го препоръчва на по-откивателски настроените.
Парънг е известен и с друго. Тук се намира втория впечатляващ проект на Румънското пътно стройтелство, а именно Трансалпина. Това е асвалтиран път, който се качва до 2300м и прехвърля главното било. Именно на него се намираме на тази снимка. С малко упорство стигнахме до точка Х, но това не ни помогна да се докапаме до хубавия сняг :). През лятото пътя се преминава без проблем и е адски панорамен, но официално е затворен, защото не е завършен – лиспва пътна маркиворка и знаци. Поради тази причина се твърди, че ако имате инцидент по него, застраховката ви няма да покрие щети или репатриране.
Едно е ясно ще ходим пак на там!
КАРТИ
Всички високи масиви на Румънските карпати разполагат с карти. Лесно може да ги намерите в магазините за планинска екипировка в Брашов, Букурещ и други големи градове. Двете основни издателсва са Bel Alpin и Muntii Nostri(www.muntii-nostri.ro).
ПЪТИЩА
Всички магистрали и червени пътища бяха в добро състояние, но вероятно се чистят със закъснение. За всички пътища е необходима винетка (около 7 лв за седмица) и няма платени магистрали. Има газ(GPL). Носете си надеждни вериги за планинските пътища.